
Напрямки методичної роботи
з молодими та малодосвідченими вчителями
в НВОК № 110
- Надання молодому фахівцю кваліфікованої, ефективної та своєчасної допомоги в:
- організації навчально-виховного процесу та підвищення фахового рівня відповідно до державного стандарту;
- розробці навчально - програмної документації (навчальних планів, програм тощо);
- доборі матеріалів з питань удосконалення форм і методів навчання та виховання;
- у впровадженні новітніх педагогічних та інформаційних технологій.
- Забезпечення накопичення й систематизації молодим спеціалістом навчальної та методичної літератури, інструктивних, нормативних та інших матеріалів та документів;
- Забезпечення дотримання молодим учителем вимог Закону України «Про мови» (опанування державної мови, виконання орфографічних, пунктуаційних та стилістичних норм під час оформлення шкільної документації;
- Створення творчих динамічних груп «наставник - молодий спеціаліст»;
- Проведення співбесід;
- Оформлення «Методичного паспорту молодого спеціаліста», «Портфоліо» з метою аналізу підвищення рівня його професійної та методичної майстерності.
План роботи
Школи молодого та малодосвідченого вчителя (ШМВ)
План засідань школи молодого та малодосвідченого вчителя (ШМВ) у НВОК № 110
Мета ШМВ: формування професійних умінь і навичок, які відповідають сьогоднішнім вимогам педагогічної науки і практики, підготовка молодих спеціалістів та малодосвідчених вчителів до засвоєння прийомів і методів педагогічного дослідження і методів перспективного педагогічного досвіду.
№
|
Зміст засідань
|
Відповідальні
|
Примітка
|
Засідання 1 (вересень)
|
1.
|
Анкетування молодих вчителів з метою визначення труднощів, проблем в організації роботи вчителя.
|
Практичний психолог
|
|
2.
|
Створення груп «наставник-молодий вчитель».
|
Заступник директора з НВР
|
|
3.
|
Інструктаж молодих учителів « Планування роботи вчителя. Робота з навчальними програмами, пояснювальними записками до них, шкільною документацією. Нормативні документи»
|
Заступник директора з НВР
|
|
4.
|
Консультація «Вимоги до планування виховної роботи»
|
Заступник директора з НВР
|
|
5.
|
Тренінг «Безпека життєдіяльності в НВП. Надання першої допомоги»
|
Фахівець з охорони праці
|
|
6.
|
Вимоги до організації роботи з обдарованими учнями.
|
Заступник директора з НВР
|
|
|
Робота між засіданнями
- Практичне опрацювання нормативно-правових документів про освіту.
- Організація роботи з обдарованими дітьми (олімпійський резерв, творчі проекти)
|
Молоді вчителі, вчителі-наставники
|
|
Засідання 2 ( жовтень)
|
1.
|
Золота педагогічна скарбниця «101 цікава педагогічна ідея (як зробити урок)».
Психолого-педагогічні аспекти організації уроку:
вимоги до структури уроку; вимоги до змісту уроку і процесу навчання; вимоги до техніки проведення уроку; причині невдалого уроку; правила, які забезпечують успішність уроку.
|
Вчителі-наставники, заступник директора з НВР
|
|
2.
|
Діагностика педагогічної оцінки та самооцінки готовності молодого спеціаліста до саморозвитку. Заповнення діагностичних карток. Аналіз результатів.
|
Практичний психолог
|
|
3.
|
Консультація для молодого вчителя з проблеми професійного зростання (складання індивідуального плану роботи)
|
Вчителі-наставники
|
|
|
Робота між засіданнями
- Відвідування уроків досвідчених учителів з їх наступним обговоренням. Аналіз уроку.
- Експрес – інтерв’ ю «Домашнє завдання - це цікаво! »
|
Заступник директора з НВР, вчителі – наставники
|
|
Засідання 3 ( листопад)
|
1.
|
Панорама «Психологічні причини неуспішності учнів на уроках:
не сформованість прийомів навчальної діяльності; низький рівень діяльності, слабка концентрація, стійкість уваги; низький рівень переключення уваги; не сформованість відношення до себе як школяра;
відсутність мотивації навчання; занижена самооцінка; помилки сімейного виховання. Особливості розвитку Я-концепції.
|
Практичний психолог, заступник директора з НВР
|
|
2.
|
Консультація: проблеми оцінювання навчальних досягнень учнів.
|
Заступники директора з НВР
|
|
3.
|
Обговорення уроків, відвіданих у вчителів закладу.
|
Заступники директора з НВР
|
|
|
Робота між засіданням
- Ознайомлення з працями учителів - новаторів. Педагоги - новатори про педагогіку співпраці.
|
|
|
Засідання 4 (грудень)
|
1.
|
Круглий стіл: «Всеобуч для батьків». Організація індивідуальної роботи з батьками.
|
Заступник директора з НВР, практичний психолог
|
|
2.
|
Практикум: «Відвідування батьківських зборів досвідчених класних керівників».
|
Заступники директора з НВР
|
|
3.
|
Робота між засіданнями
- Підготувати методичну розробку «Всеобуч для батьків» ( за обраними темами) для розміщення на сайті школи.
|
Вчителі-наставники,
молоді вчителі
|
|
Засідання 5 ( лютий)
|
1.
|
Методична оперативка: «Інформаційно-комунікативний простір як середовище розвитку інноваційної особистості».
|
Заступник директора з НВР, вчителі-наставники
|
|
2.
|
Консультпункт «Інші форми навчання: екскурсії, семінари, факультативи тощо.»
|
Заступники директора з НВР
|
|
3.
|
Консультація «Робота над проблемою» («Портфоліо»)
|
Заступник директора з НВР
|
|
4.
|
Обговорення уроків, відвіданих у вчителів - наставників.
|
Заступник директора з НВР
|
|
5.
|
Практична робота: Міні-проект «Мій предмет найцікавіший»
|
|
|
|
Робота між засіданнями
- Розробка інтерактивного заходу щодо розвитку інтелектуальних здібностей. ( в рамках роботи над міні–проектом)
|
Вчителі-наставники, молоді вчителі
|
|
Засідання 6 (березень)
|
1.
|
Міні – дослідження: «Вивчення професійної готовності вчителів до творчої роботи» ( вивчення психологом професійної готовності до творчої діяльності слухачів школи молодого вчителя; порівняльний аналіз отриманих результатів із самооцінкою молодих учителів).
|
Заступник директора з НВР, практичний психолог
|
|
2.
|
Робота між засіданнями
- Підготовка презентаційного меседжа «Мої досягнення»
- Підготовка до відкритих уроків.
|
Вчителі-наставники, молоді вчителі
|
|
Засідання 7 (квітень)
|
1.
|
Експрес - інтерв’ю з учнями та колегами молодого вчителя
|
Практичний психолог
|
|
Засідання 8 (травень)
|
1.
|
Результативність роботи пари «наставник-молодий вчитель»
|
Заступник директора з НВР, вчителі-наставники
|
|
2.
|
Підсумки роботи за рік. Визначення проблем та постановка завдань на наступний навчальний рік.
|
|
|
МОЛОДОМУ ВЧИТЕЛЮ
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ НАВЧАННЯ
- Формувати і розвивати в учнів уміння та навички колективної діяльності.
- Створювати умови для співдружності та співробітництва в начально-виховному процесі.
- Формувати в учнів активну життєву позицію та позитивне ставлення до набуття знань, умінь та навичок.
- Забезпечувати на уроці реалізацію основних елементів демократизації навчання (гласності, свободи, критики, самокритики, уміння вести полеміку).
- Формувати в учнів уміння та навички інтегрувати колективні думки та погляди, прислуховуватися до них, враховувати в своїй діяльності.
- Залучати учнів до активної участі в організації навчально-виховного процесу (лаборант, демонстратор).
- Реформувати демократичний стиль відносин між учителем та учнем.
- Виховувати свідому дисципліну та самодисципліну на основі дотримання норм права і моралі суспільства.
ПОРАДИ ВЧИТЕЛЕВІ ЩОДО ЗДІЙСНЕННЯ ГУМАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ
- Добирати зміст навчального матеріалу, принципи, методи, форми і засоби навчання, які б максимально впливали на емоційну сферу учня, розвиваючи в нього добрі почуття, прагнення.
- Формувати в учнів гуманні мотиви діяльності, основою яких є альтруїстична мета та бажання творити людям добро.
- Виявляти та реалізовувати виховний потенціал навчального матеріалу з метою формування гуманних якостей особистості.
- Широко використовувати засоби народної педагогіки (фольклор, народний календар, уроки народознавства, дитинознавства, уроки історії українського народу).
- Створювати на уроці ситуації, розв’язок яких вимагав би від учнів умінь та навичок прояву гуманності, сприяв би формуванню гуманних відносин в колективі.
- Враховувати в процесі навчання пряв емоцій, які блискавично оволодівають учнями (афекти, спалах гніву, радість), керувати ними.
- Формувати ділові, товариські відносини з учнями.
- Бути зразком гуманної людини з відповідними рисами.
РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПИТАННЯ ПОЛІПШЕННЯ СТАНУ ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ ТА ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ
- Вивчати вікові психофізіологічні особливості учнів і враховувати їх в процесі навчання.
- Вивчати індивідуальні особливості учнів (рівень знань, здібності, нахили, інтереси, прагнення, ідеали, погляди, культура поведінки, світогляд) та враховувати їх в процесі навчання.
- При підготовці до уроку розробляти диференційований матеріал і шляхи його реалізації.
- Диференціювати вибір методів, форм і засобів навчання з урахуванням рівнів навчальної підготовки учнів (здібні, з середньою підготовкою, невстигаючі).
- Диференціювати проміжкові цілі уроку, визначити мету домінанту та шляхи її досягнення.
- Стимулювати самостійну, індивідуальну, навчальну, пізнавальну діяльність учнів.
- Здійснювати професійну орієнтацію учнів на уроці з урахуванням їх інтересів, здібностей, нахилів.
- Оволодівати методикою виявлення творчого потенціалу учнів і забезпечувати умови для подальшого їх розвитку.
- Використовувати диференційовану систему критеріїв і оцінки знань, умінь та навичок учнів.
- Практикувати диференційовані домашні завдання.
Методичні рекомендації молодому вчителю
Методична скарбничка
Сучасні освітні технології
|